THEODORA ALLEN, "GIMLET EYE"

18.11.2022 - 19.02.2023

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen


*English below

HFKD er stolte over at kunne vise Theodora Allens Gimlet Eye, en præsentation af ti nyere malerier installeret i Kuppelrummet i Inger & Johannes Exners udstillingsbygning fra 1971.

Gimlet Eye, fra Middle English (det engelske sprog fra ca. 1150 til ca. 1470), beskriver et gennemtrængende eller vågent blik. Her sammenlignes en måde at se på med brugen af ​​et lille håndværktøj – en gimlet bruges til at bore små, præcise huller i overfladen.

I samlingen på ti værker præsenterer Allen en kimære af omhyggelige og krystallinske kompositioner, hvor stjerneskud og en serie af emblemer, både sammenvævede og reducerede, kombinerer et indadrettet og udadvendt blik. Malerierne er på én gang sanselige og asketiske og med en sylespids præcision, kortlægger de i Gimlet Eye et sagn om tid og hengivenhed.

I seks af de små, udstillede malerier finder man tårens dråbeform i forskellige konfigurationer. Det følelsesmæssige symbol udvides og omformes i forskellige kompositioner. Når dråben fordobles, forbindes ende mod ende eller placeres i midten af ​​en lysende, rød ring, ændres tårens form sig til et øje, et uendelighedssymbol eller flammen fra et stearinlys.

I andre af de udstillede malerier fortsætter Allens cykliske og transformerende arbejde med et visuelt leksikon af symboler, der har sit udgangspunkt i det emblematiske, esoteriske og personlige: To hjerter hæftes sammen og er opdelt af en bue og pil, et heraldisk skjold er skabt af sporet fra en komet, en evig flamme brænder i et stearinlys og et uendelighedstegn er vævet sammen med et timeglas. Kunstnerens tilbagevendende tema med skjolde og rustninger resonerer på ny, som i maleriet Death Mask (2022), der møder beskueren med en flad, grå metallisk væg med udskårne portalvinduer til et bagvedliggende rum. I en suite af lodrette paneler i stor skala, udvider stiliserede stjerneskud et evigt budskab i deres iskolde centre. Ved at væve ornament og ikon sammen, puffer Allens destillerede billeder til de hellige teksters verden, til renæssancens oplyste manuskripter og middelalderens apokalyptiske gobeliner.

Gennem en stringent maleproces bliver Allens stemningsfulde billeder spøgelsesagtige. Tynde lag oliemaling påføres og fjernes, indtil selve stoffet viser forvitringen ved billedets tilblivelse. Gennem denne proces med at fjerne og genindføre uigennemsigtighed og værdi, opstår der skabelse gennem fravær. Overfladens vævning understreges yderligere for hver gang stoffet behandles – en handling, der afdækker baggrundens glitrende lyskilde under pigmentet – et lys, der skiftevis dæmpes eller afsløres fra maleri til maleri. Gennem denne ebbe og flod ligger kunstnerens proces i en formidling mellem at definere og opløse billedplanet.

Theodora Allen (f. 1985, Los Angeles, USA) bor og arbejder i Los Angeles, Californien. Allen har en MFA fra University of California, Los Angeles, en BFA fra Art Center College of Design, Pasadena, og har afsluttet et ophold på Skowhegan School of Painting and Sculpture, Skowhegan, Maine. Hendes arbejde har været omdrejningspunkt for solo-udstillinger på Driehaus Museum, Chicago (2022) og Kunsthal Aarhus (2021). En monografi om hendes arbejde er udgivet af Motto Books, Genève, i 2021

.

HFKD is proud to announce Theodora Allen's Gimlet Eye, a presentation of ten recent paintings installed in the dome space of Inger & Johannes Exner’s 1971 exhibition building.

Gimlet Eye, from Middle English, describes a piercing or watchful gaze. It’s a term which compares a manner of looking to the action of a small hand tool — a gimlet is used to bore tiny holes in tight spaces.

In the collection of ten works on view, Allen presents a chimera of meticulous and crystalline compositions, where shooting stars, alongside a sequence of emblems, interwoven and succinctly reduced, denote an inward and outward gaze. At once sensuous and ascetic, with lapidary-like precision, the paintings in Gimlet Eye map out a legend of time and devotion.

In six of the small paintings on view, Allen positions the teardrop shape in various configurations. The emotional index inherent to this symbol is expanded and drawn upon through a succession of arrangements. When doubled, joined end to end, or placed within the boundary of a glowing red ring, the lacriform shape is altered to form an eye, an infinity symbol, and a candle flame.

Other paintings on view continue Allen’s exploration of cycles and regeneration through a visual lexicon of symbols rooted in emblematic, esoteric, and personal sources: a pair of interlocking hearts, transposed and divided by a bow and arrow, a heraldic shield formed by the trail of a comet, an everlasting flame in the form of a candle, and an infinity sign woven together with an hourglass. The recurrent theme of shields and armor find new resonance when paired with an expanded approach to visual deflection and barrier, as in the painting Death Mask (2022) which confronts the viewer with a flat wall of gray, punctuated by portal windows to a space beyond. In a suite of large-scale vertical panels, stylized interpretations of shooting stars extend an eternal message within their icy centers. By weaving together ornament and icon, Allen’s distilled imagery nudges the realm of sacred text, with allusions to illuminated manuscripts of the Renaissance, and apocalyptic tapestries of the Medieval period.

Through a rigorous painting process, Allen’s evocative imagery becomes ghostly. Thin layers of oil paint are applied and removed until the fabric itself shows the weather of its making. Through this process of stripping down and re-introducing opacity and value, there is creation through deficit. The weave of the surface is further emphasized with every pass of the cloth—an action that uncovers the glinting light source of the ground beneath the pigment—a light that is alternately dimmed or revealed from painting to painting. Through this ebb and flow, the artist’s process is a mediation between defining and dissolving the picture plane.

Theodora Allen (b. 1985, Los Angeles, CA) lives and works in Los Angeles, California. Allen holds an MFA from the University of California, Los Angeles, a BFA from the Art Center College of Design, Pasadena, and has completed a residency at the Skowhegan School of Painting and Sculpture, Skowhegan, ME. Her work has been the subject of solo exhibitions at the Driehaus Museum, Chicago, IL (2022) and the Kunsthal Aarhus, Aarhus, Denmark (2021). A monograph of her work was published by Motto Books, Geneva, in 2021. 


Adresse:
HUSET FOR KUNST & DESIGN
Nørrebrogade 1
7500 Holstebro

Åbningstider:
Torsdag og fredag kl. 14.00 - 18.00
Lørdag og søndag kl. 12.00 -16.00
Gratis adgang



For mere information kontakt kunstnerisk leder Anna Margrethe Pedersen via e-mail:
info@hfkd.dk


Udstillingsprogrammet på HFKD er generøst støttet af Færchfonden, 15. Juni Fonden, Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden og Holstebro Kommune.

-

The program at HFKD is generously supported by Færchfonden, 15. Juni Fonden, The Danish Art Foundation, Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden and Holstebro Municipality.


using allyou.net